Article publicat a CatalunyaPress el 17 d'octubre de 2013
Entristeix
que la Constitució sigui utilitzada com a arma llancívola, o com a propietat
exclusiva que es pensen alguns. I que mentrestant siguin vulnerats alguns drets
fonamentals com és el dret a la vivenda, recollit a l’article 47, on també s’especifica
que els poders públics han de promoure les condicions per garantir el dret i
regular la utilització del sòl en benefici de l’interès públic i evitar
l’especulació.
Segons un
informe del Col.legi de Registradors, només al 2012 es van produir a Espanya
30.000 desnonaments. Diferents factors, entre ells polítics i legislatius, han
provocat la coneguda bombolla del totxo i el desastre actual. Però no és
l’objecte d’aquest article entrar-hi ara en les causes, sinó explicitar que no són
els poders públics els que estan afrontant el problema des de la
responsabilitat constitucional que els pertoca, sinó la iniciativa ciutadana
organitzada, com és el cas de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca.
El Tribunal
Europeu de Drets Humans ha paralitzat el desnonament de 43 persones que ocupen
un bloc de pisos a Salt, com a mesura cautelar i com a aval pel cumpliment de
la Convenció de Drets Humans, gràcies a l’acció de la PAH. No és la primera
vegada que Espanya rep un clatellot de la UE, el Tribunal de Justícia ja va
advertir al Govern que calia canviar la llei hipotecària perquè els actuals
desnonaments per impagament contradiu la legislació comunitària.
Aquests dies
he escoltat a algú defensant el
desnonament com a salvaguarda del dret a la propietat privada. I he
escoltat silencis, polítics i econòmics, no sé si per falta de resposta, o perquè
són silencis segrestats o avergonyits. La propietat del bloc de Salt és de SAREB, el
banc dolent, amb un 45% de fons públics!. Es pot permetre, social i
políticament, famílies sense llar ni solució mentre exisiteixen pisos buits en
mans de bancs rescatats amb fons públics? Crec que no.
El desplegament de la PAH, el suport ciutadà i els seus èxits, diria que és degut a l’acció propositiva
i proactiva, i al treball que desenvolupen des de la mediació del conflicte i la recerca de solucions.
La Iniciativa Legislativa Popular per un canvi en la Llei Hipotecària amb
propostes com la dació en pagament i el lloguer social, va rebre el suport d’un
milió i mig de signatures. O l’ocupació d’habitatges buits en mans de bancs
rescatats amb fons públics, sota el programa “Obra Social de la PAH” que acull a famílies i persones que s'han quedat sense allotjament. Presència,
xarxa, proposta i protesta, utilitzant tots els mecanismes a l'abast, des dels jurídics a la manifestació al carrer. Una plataforma social en la que participen afectats i voluntaris en defensa
del comú, i amb la importància d'identificar-se amb una causa concreta que omple buits d’un sistema
qüestionat, estancat i superat pels mateixos esdeveniments.
Les
polítiques de vivenda han estat guiades fonamentalment per interessos immobiliaris i
financers, i no pas per criteris d’interès comú i dret social, exepte algunes
actuacions, bàsicament del món local. Impregnades d'aquests interessos sobretot des de les mesures aplicades de
liberalització i la llei del sòl del 1998 (recordem, ministre Rato, que també va gestionar Bankia, tota una trajectòria,…).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada